Meh la join...

Selamat Tinggal 2011

Hmmmm...Alhamdulillah. Tahun 2011 adalah tahun kesakitan.

Setiap bulan aku sakit dan sakit dan sakit...

Kekadang aku redha, kekadang aku tension, kekadang aku seolah-olah menyalahkan takdir dan kemudian aku insaf dan redha.

Dan ianya berterusan....

Sebenarnya memang salah aku. 2 minggu lepas kami sekeluarga (termasuk mak, adik dan anak buah 4 org) pergi berkelah kat Sungai Tua Ulu Yam. Sebelum tu dan sebelum tu pun ada mandi sungai jugak.

Tempat tu memang cantik bangat! Hehehe....kebetulan tempat kitorang lepak tu betul2 dekat pertembungan antara 2 sungai. Sungai tu dah disusun-susun batunya untuk mengepung air supaya kawasan tu jadi dalam. Memang seronok gilerrrr...

Sampai je situ, anak-anak terus melompat dalam sungai tu dan explore kawasan sekitar tu. Aku tolong hubby pasang khemah. Siap je aku berendam dalam sungai yang sejuk macam ada air batu la pulak. Tapi memang best. Aku try menyelam, berenang (satu tempat je x gerak-gerak, aksi bukan main, kena gelak dengan hubby). Bukan salah aku, tempat tu kecik sangat. Baru aku nak kuak kaki aku tetiba krem pulak paha aku. Dah kena lepak atas batu tunggu kaki ok. Tapi masih berendam separuh badan

Kalau tak silap ada la dalam 3 jam kami berendam dalam air tu , siap main bola baling & bola tampar dalam sungai tu. Memang riuh rendah dengan suara kitorang. Aku xnak naik rasa seronok berendam dalam air sejuk, anak-anak ada gak naik turun naik turun sungai tu-cari makanan sebab lapar).

Au rasa rugi kalau aku keluar dari air tu. Sebabnya kalau aku dah naik, kena angin, mesti sejuk dah tahap melampau, lepas tu aku mesti taknak turun ke dlm air tu lagi.

Alhamdulillah, Allah bagi peringatan kat aku (cukup-cukup la berendam dalam sungai tu sampai kecut kaki tangan-tu belum urat yang dah kembang, sekembang-kembangnya termasuk badan yang dah menyerap air macam span).

Hujan turun....renyai aje (tapi macam kambing takut hujan).

Suspen hujan turun ni, cepat-cepat kitorang naik, sorang-sorang masuk khemah tukar baju pas tu makan nasi goreng lauk sambal ayam. Risau gak air dari hulu tetiba mengganas sebab tu dah pesan kat anak-anak kalau hujan cepat-cepat naik ke tebing jangan mandi lagi. Kita tak tau hujan di hulu lebat ke tak. Kemalangan tak berbau.

Masuk kereta badan aku dah rasa lain macam. Rasa nak demam. Tapi adik aku ajak shopping baju sekolah anak-anak dia. Aku ikut je.

Sampai rumah aku mandi tapi lupa nak makan panadol. Apa lagi, demam urat la aku. Sakit satu badan termasuk sendi-sendi dan segalanya lah. Kebetulan pulak gusi aku sakit. Lagi menambahkan kesakitan.

Seminggu aku tak sihat. Memang xde mood. Toye aje muka.Badan aku memang kembang sebab aku dah ukur lilit pinggang...mak tegur, hubby pun cakap camtu..huhuhu tensionnya, tapi nak buat camne, aku x boleh nampak air, mesti nak terjun.

Siang aku okey sikit malam aku demam urat kekadang sejuk sangat sampai berlapis-lapis selimut aku pakai (tapi peluh yang keluar sikit je-tak abis keluar la tu). Siap pesan hubby beli stoking bola sebab tak tahan kaki sejuk sangat. Solat tetap solat tapi kurang kusyuk sebab badan rasa ngilu-ngilu.

Baru nak okey aku kena senggugut. Ya Allah, dah seminggu lagi aku demam. Asyik makan ubat dan terbaring aje.

Kakak ipar ada bagi habbatus sawda masa aku ziarah dia yang dalam pantang kat Melaka. Aku try makan. Esok tu aku rasa badan aku dah sihat sikit takde ngilu-ngilu, sendi & pinggang pun x sakit lagi. Malam tadi aku makan, ari ni dah okey (badan aku la tapi perut still ada sakit lagi sebab rahim tengah bengkak).

Oh ye, bila di imbas balik, masa aku tengah demam dan sakit 2 minggu tu, aku ada bedal rambutan bukan main banyak lagi (siap kopek banyak2 dalam mangkuk lepas tu taburkan asam boi-perhhhh sedap beb!)

Rambutan tu sejuk (kalau nak makan ala kadar la, 2-3 biji ke bukan makan semua sekali rap). Sebelum tu aku bedal nenas muda makan dengan garam halus. Mana la aku tak sakit badan. Makan pulak macam masa tu last aku dapat makan. Dah tak ingat sakit semua. Bila dah sakit, padan muka aku, tau pulak mengadu kat Allah.

Jadi kesimpulannya, aku yang mencari penyakit, salah aku sebab tak pandai jaga diri. Dah sakit baru nak cari ubat. Nasib baik okey. Syukur Alhamdulillah sebab Allah sentiasa ingatkan aku untuk setiap perkara yang aku lakukan ada yang tak elok untuk diriku dan jangan lupa diri.

Untuk tahun 2012, aku ada planning baik punya projek. Insya-Allah moga di makbulkan Allah. Kalau tak dapat pun aku akan berusaha lagi. Dan aku akan cuba kurangkan sakit dengan menjadikan tahun 2011 sebagai pengajaran. Jangan aku lupa dah.