Meh la join...

Beri bantuan, Ringankan beban...

Pertama kali aku nak ucapkan terima kasih pada Kerajaan terutama PM merangkap Menteri Kewangan yang telah memberi bantuan persekolahan sebanyak RM100.00 per anak.

Lega sesangat sebab aku memang tengah pening mana nak korek duit bayar duit yuran sekolah agama anak, mana nak beli buku latihan, baju & peralatan sekolah.

Bayangkan tahun depan anak aku yang sulung tahun 6, ada penambahan bayaran sebanyak RM145.00 Manakala anak aku yang nombor dua tu pulak kena tambah untuk yuran bulanan sebanyak RM110.00. Campur dengan yuran & lain-lain untuk 2 orang anak, kos yuran, pendaftaran,PIBG, ko-kurikulum & buku dah dekat RM450.00


Tu belum beli buku kat sekolah kebangsaan dan lain-lain keperluan. Bantuan pelajar ni seperti bonus bagi surirumah yang kerja part time insuran macam aku ni. Maklum la, buat insuran komisyen yang aku dapat pun x seberapa. Alhamdulillah.

Sape nak bagi ye tak kalau bukan kerajaan yang membantu rakyat sendiri. Orang luar dah banyak dapat bantuan. Ni la baru rakyat warganegara pribumi nak merasa duit dari pemerintah. Selalunya yang dapat bantuan orang miskin, ibu tunggal, warga emas dan kroni-kroni ahli politik.

Setelah 3 kali mengundi, baru la aku dapat merasa pemberian yang ikhlas ni. Kalau tak tu, cuba la pi mohon bantuan kat pejabat ADUN, isi borang je tapi tak dapat (bukan aku la, orang lain yang bercerita kata Ketua Cawangan x buat kerja, duit & barang dapur yg diterima dari kerajaan pusat untuk warga emas & orang susah, masuk poket sendiri dan anak menantu-ada ka patut, tu yang rakyat tak puas hati pangkah parti lain...Oppppssss).

Aku dah pun suruh anak-anak untuk senaraikan keperluan sekolah mereka. Nak tengok cara anak-anak buat pembentangan bajet untuk duit RM100 tu.

 Aku harap takde la yang salahguna duit tu untuk beli rokok atau benda lain yang tiada kaitan dengan anak. Jadi la insan yang amanah.