Meh la join...

Aku tak suka Interview....!!!!

Pada Jumaat lalu aku menerima panggilan dari kawan sekerja lama.

"Ei, U nak kerja tak?"
"Haaa! Nak nak. Tapi...boleh ke I kerja sana?"
"Bole maaa...lagipun ini *a*k"
"I sudah tua la....hehehe.."
"Aiya....brape umur U?"
"**..."
"Muda lagi maa....lagipun U banyak experience...I perlukan staff untuk gantikan Aida. Dia punya last day this May..."
"What post?"
"Exec....U mau tak?"
"Mau,mau..."
"Ok, U hantar surat and resume may by next week aaa..."
"Ok,ok."

Letak je telefon, aku terus taip CV dan surat permohonan kerja. Bercelaru jugak la kepala aku nak meng'ayat' dalam bahasa Inggeris. Berdebar-debar dada ku dek keterujaan mendapat ofer yang tiba-tiba.

Hari Isnin, aku pi hantar surat tu kat member aku. Busy gak dia dok menulis report. Dalam kepala otak aku terfikir, alamak lepas ni mesti kena panggil interview. Aku paling x suka pi interview la....

Aku masih berdebar-debar tapi xnak la mengharap sangat nak dapat kerja ni.
Takut frustrated. Tapi masih gak mengharap sebab aku suka kerja ni.

Seminggu lepas tu, hari Jumaat jugak tapi waktu malam. Aku cek hp ada miss call. Sape lak ni tipon memalam buta (xde la malam sangat dalam pukul 9).

Tergerak hati aku nak call balik. Rupa-rupanya somebody dari company yang aku apply kerja tu yang call. Dia nak set appoinment untuk interview dengan aku. Aku cakap aku tak kisah bila-bila. Setelah persetujuan di capai, hari interview aku ditetapkan pada hari Isnin jam 9.00 pagi. aku kena bawak semua dokumen dan sijil yang original.

Dup dap dup dap jantung aku start pada malam aku terima call tu sampai la ke hari aku nak interview tu. Tak tau apa yang aku nervous sangat. Tensen tau sebab aku xleh fikir perkara lain selain dari soalan-soalan yang akan dia tanya masa interview tu.

So aku pun buat preparation untuk soalan yg bakal di tanya. Antaranya:-

*Tell me about yourself?

*Why you quit form your previous job?

*What is your expected salary?

So, aku pun buat la karangan untuk jawapan di atas, tapi x dapat nak ingat sangat sebab terlalu panik (sebab tu la aku tak suka interview).

Pagi Isnin, aku keluar dari rumah jam 8. Ingatkannya aku akan sampai paling awal pun dalam pukul 8.40. Tapi x ku sangka hari Isnin adalah hari paling jem. Start dari KTM Sg Buloh kenderaan mula bergerak perlahan dan terhenti-henti.

Aku dah suspense. Boleh ke sampai on time ni.....hubby kat sebelah suruh bersabar. Masuk ke area Damansara Damai, lagi teruk sebab kereta dari arah Damansara Damai, Kg Desa Aman, tol Sg Buloh dan Seirramas berpusu-pusu keluar waktu tu menyebabkan jalan jem yang amat.

Sikit-sikit kereta bergerak. Masa tu aku mohon kat Allah supaya dipermudahkan urusanku dan aku taknak jadi orang yang mungkir janji (termasuk dalam golongan munafik)

Lawak-lawak KE, SY dan Kiril langsung tak buat aku gelak. Time tu la entah tetiba aku cuba nak cari kesalahan hubby sebagai punca kelewatan aku, padahal bukan salah dia. Tapi aku tak luahkan. Aku taknak tersalah kata yang boleh menyebabkan pergaduhan.

Aku beristigfar dalam hati, dan menyalahkan diri sendiri kerana tak keluar awal. Macam mana aku boleh tak terfikir yang hari Isnin memang keadaan jem adalah luar biasa? Mungkin sebab aku terlalu panik nak g interview ni kot...Nasib baik la aku tidak mengikut kehendak suami yang ajak bersarapan dulu. Kalau tak lagi lambat la aku. Aku berzikir dalam hati doa Nabi Hud.

Akhirnya, Alhamdulillah dalam masa 2 minit (kalau ikutkan area Kepong tu terlalu banyak traffic light akan ambil masa dalam 15 min untuk sampai), aku ngam-ngam sampai kat regional office tu jam 9.00 pagi.
Sampai kat situ, manager-in-charge belum sampai lagi. Sorang staff ni bawak aku ke bilik meeting dan suruh aku isi borang dulu.

Selesai je isi borang, sampai la amoi yang comel dan kecil molek menyapa aku sambil tersenyum. Interview tu pun start la.

Dan seperti yang diduga, aku memang buntu tapi main hentam jawab je sebab ia berkaitan kerja yang pernah aku buat dan adanya recommendation dari member aku tu.

Good, good, good....itu je la jawapan amoi tu. Pas tu dah setel soal jawab, aku ingat dah boleh balik, rupa-rupanya ada pulak TEST!

Arrrgghhhhhh........................tensennya aku.

Ada soalan BI, Math & Esei BI. Y Allah! apa punya BI ni....memang standard punya bahasa yang aku susah nak faham dalam keadaan buntu macam ni. Aduh aduh aduh....Math pun dah lama aku tak buat....laaaa siap ada kuiz lagi....

Kalau korang korang buat mana dulu???

Oleh sebab aku sukakan penyelesaian, aku setelkan Maths dulu. Pas tu baru buat obj BI last sekali Esei yang lintang pukang bahasanya sebab aku nak cepat. Habis je aku tengok jam...HAAAAAAA!!!! Dah pukul 11.05???? Biar betik?

Aduuuuu...aku lupa anak aku balik sek agama jam 11. Kelam-kabut aku hantar kertas test tu. Bekejar naik kereta, kemain laju hubby aku bawak. Sambil tu, aku tipon mak, suruh mak call abang aku, nak mintak tolong dia amik anak aku tu.

Malangnya, abang aku tak dapat dihubungi. Alhamdulillah xde halangan sepanjang balik ke rumah. Sampai kat sekolah, muka anak aku toya je....aku ajak hubby singgah makan tengahari sekali sebab sarapan pun miss, interview punya pasal.

So sekarang ni aku tengah tunggu panggilan, dapat ke tak dapat. Tawakkal kepada Allah. Kalau ada rezeki adalah, xde xpe.